Flyga Drake av Khaled Hosseini / 4 av 5

image3

 Förlagets beskrivning

Flyga drake: Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han.

Definitivt inte en bok som jag skulle plockat upp självmant. Det var en present och jag bestämde mig för att det inte skulle kosta mig något att läsa den. Det visade sig att jag vann rätt mycket på det.

Jag finner att många böcker om modern historia har en tendens att tråka ut mig genom att gå in på för mycket faktadetaljer. Flyga drake ger en tydlig bild av kriget i Afghanistan utan att gå in på officiella siffror och författaren har lyckats skapa en bra bild och en tydlig känsla av hur det var för människorna under kriget. Som västerlänning får jag ibland en känsla av att det inte handlar om modern tid utan om nazityskland, apartheidafrika eller till och med 1800talets Amerika. Det kan vara svårt att låta det sjunka in att det faktiskt handlar om min egen tid.
Gällande själva storyn var den en smula segstartad och den blev inte riktigt fängslande förrens en bra bit in.

Jag skulle inte rekommendera den här boken till människor som föredrar lite feelgood-böcker men om man är intresserad av att få en inblick i Afhganistan och en viss inblick i den afghanska kulturen så är det en tiopoängare. Själva storyn är bra, den är rörande och har en trevlig sensmoral. Men det är inte så mycket mer med det. Den är en smula sorglig, speciellt andra halvan men det bygger snarare på medkänslan man får för karaktärerna.

Så, allt som allt, fyra av fem. Mest för att jag uppskattade skrivtekniken, språket var lättläst men inte slarvigt och även om handlingen var en smula medioker och i viss mån förutsägbar, men ämnet lyfte den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0