Tjuven Althalus 1&2 - David Eddings/ 5 av 5

image2

En av mina personliga favoritförfattare är David Eddings, jag har läst det mesta han och hans fru har producerat och tyckt om det mesta.

Det som är lite speciellt med Eddings böcker har med storyn att göra. Alla böckerna jag har läst hör ihop med varandra på ett eller annat sätt. Det är ofta kopplingar man får dra själv, som ger en känsla av att han har skrivit böckerna över tusentals år. Det som är underhållande med dessa böcker, förutom att jag är inbitet förtjust i fantasy som en flykt från min verklighet, är den väldigt diskreta humorn. Om man tar en av Patricia McPhillips böcker och och av Terry Pratchett så hamnar Eddings verkligen mitt i. Humorn är diskret och inte lika överspelad som i Pratchetts böcker men den finns där och det är ganska ovanligt för många fantasyböcker. Han har inte heller totalfuskat och smugit in humorn i dialogen utan om man håller ögonen öppna framgår det att han gömmer humorn även i själva historieberättandet.
Dessa små glimtar av solsken kan få mig att skratta högt, utan förvarning.
Sen kvarstår det faktum att det ÄR fantasyböcker och tycker man inte om magi och monster så bör man kanske inte läsa dem. Men är man öppensinnad och villig att prova så rekommenderar jag dessa starkt.

5 av 5 möjliga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0